Inform0001uję, że Zarządzeniem Nr 141 Prezesa Rady Ministrów, od dnia 28.08.2019r.  od godz. 00.01 do dnia 03.09.2019r. do godz. 23.59 na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza się I stopień ALFA oraz I stopień ALFA – CRP

Więcej informacji na temat stopni alarmowych pod linkiem: http://www.antyterroryzm.gov.pl/CAT/stopnie-alarmowe/858,Stopnie-alarmowe-i-stopnie-alarmowe-crp.html

 

Burmistrz Nasielska

                                                                                                                                        Bogdan Ruszkowski                                                                                                 

informacjaNumer alarmowy: 112

Pogotowie Ratunkowe: 999

Straż Pożarna: 998

Policja: 997

Pogotowie Wodno – Kanalizacyjne w Nasielsku: 23 69-12-496, 23 69-31-554

Pogotowie Gazowe: 992, 608-069-128

Pogotowie Energetyczne: 991

Pogotowie Ciepłownicze: 23 691-23-46

Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego: 987, 22 595-13-00

Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Nowym Dworze Maz.: 22 775-42-35, 664-193-167

Wydział Zarządzania Krzyzysowego, Spraw Wojskowych i Obrony Cywilnej w Nasielsku: 23 69-33-121, 604-213-416

Wydział Ochrony Środowiska i Rowoju Obszrów Wiejskich w Nasielsku: 23 69-33-108, 795-217-407

Utrzymanie przejazdności dróg w Gminie Nasielsk:

Zarząd Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej: 23 69-12-364, 572-668-542

Kierownik Działu i Eksploatacji Dróg: 602-712-744

Stacja Uzdatniania Wody w Jackowie: 23 69-12-496

Komisariat Policji w Nasielsku: 23 691-23-77, 691-22-07

Nocna i Świąteczna Pomoc Lekarska w Nasielsku: 23 69-12-203

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Nasielku: 23 691-26-06, 23 691-25-03

Ośrodek Zdrowia w Starych Pieścirogach: 23 691-22-20

Ośrodek Zdrowia w Cieksynie: 23 693-50-05

Poradnia Terapii Uzależnień w Nasielsk: 23 693-02-50

NZOZ "Centrum Medyczne" w Nasielsku: 23 691-25-14

NZOZ TERA-MED w Starych Pieścirogach: 23 693-14-26

NZOZ MEDICA w Nasielsku: 23 693-20-02

Stacja Opieki Caritas Diecezji Płockiej w Nasielsku: 23 693-14-28

Urząd Pocztowy w Nasielsku: 23 691-26-43

Stadion Miejski w Nasielsku: 23 693-13-32

Polski Związek Wędkarki, Koło Nr 13 w Nasielsku: 23 693-00-26

Polski Związek Wędkarki, Koło w Cieksynie: 600-146-746

Nasielski Ośrodek Kultury w Nasielsku: 23 691-23-43

Miejsko-Gminna Publiczna Biblioteka w Nasielsku: 23 691-25-52

 

 

 

Lato to czas odpoczynku, urlopów i wyjazdów. Warto jednak pamiętać, że z okresem letnim, oprócz tych wszystkich przyjemności, informacjazwiązane są też różnego rodzaju zagrożenia, na które powinniśmy być przygotowani. 

Odpoczynek nad wodą

Słoneczna pogoda i wysokie temperatury sprzyjają spędzaniu czasu nad wodą. Łatwo zapomnieć jednak, że woda, nawet ta z pozoru bezpieczna i spokojna, jest groźnym żywiołem. Według danych Komendy Głównej Policji, tylko od 1 kwietnia, w Polsce utonęły już 173 osoby. Dlatego planując wodny wypoczynek, należy wybierać miejsca strzeżone. Jednak nawet przebywanie pod opieką ratownika nie zwalnia nas z zachowania zdrowego rozsądku i z zapewnienia należytej opieki naszym dzieciom. Podczas zabawy mogą się one bowiem oddalić niepostrzeżenie i zagubić w tłumie plażowiczów. Ponadto pamiętajcie, aby:

  • pływać tylko w miejscach do tego wyznaczonych;
  • stosować się do poleceń ratownika (m.in. zwracać uwagę na kolory flagi na kąpielisku – biała – kąpiel dozwolona, czerwona – zakaz kąpieli);
  • nie wbiegać do wody rozgrzanym, aby nie doznać wstrząsu termicznego;
  • nie skakać do wody w nieznanych miejscach, zwłaszcza „na główkę”, gdyż może się to skończyć śmiercią lub kalectwem;
  • pływać dość blisko brzegu (nawet, gdy wydaje się nam, że jesteśmy dobrymi pływakami), zwłaszcza w naturalnych zbiornikach wodnych, gdzie możemy mieć do czynienia z prądami, wirami, nagłymi uskokami dna itd.;
  • NIGDY nie pływać po wypiciu alkoholu;
  • unikać też pływania bezpośrednio po posiłku – zimna woda może doprowadzić do skurczów żołądka.

Sporty wodne

Pływając łódką, żaglówką, kajakiem czy rowerem wodnym warto założyć kapok bezpieczeństwa. Czasem może być niewygodny, ale w przypadku wywrotki lub nieoczekiwanego wpadnięcia do wody może on uratować nam życie. Żeglarze powinni też na bieżąco śledzić prognozy pogody, aby w przypadku nagłej jej zmiany, zdążyć zawinąć do portu lub innego bezpiecznego miejsca.

Upał i opalanie się

Letni wypoczynek to zażywanie kąpieli nie tylko wodnych, ale także słonecznych. Pamiętajmy, aby chronić skórę przed poparzeniami stosując preparaty z odpowiednim dla naszej karnacji filtrem UV. Przed słońcem trzeba także zabezpieczyć oczy, zakładając okulary z filtrem UV oraz głowę, nakładając na nią chustkę lub kapelusz. Nie warto nosić okularów bez odpowiedniej ochrony przed promieniowaniem. Bardziej szkodzą naszym oczom, niż pomagają.

Bardzo ważne jest też, aby wypijać odpowiednią ilość płynów (dla dorosłego człowieka to minimum 2-2,5  litra wody na dzień), zwłaszcza podczas wysokich temperatur.

Ekstremalne zjawiska pogodowe

Lato to nie tylko okres pięknej pogody. To również czas występowania gwałtownych burz, którym często towarzyszy bardzo silny wiatr, ulewny deszcz, a niekiedy również grad.

Dlatego warto śledzić prognozy pogody i inne ostrzeżenia meteorologiczne. Jeśli dla naszego regionu zapowiadane są burze, to jeśli mamy taką możliwość, pozostańmy w domu. Inne podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas burz to m.in:

  • odłączyć sprzęt domowy od prądu;
  • zabezpieczyć drzwi i okna, a także przedmioty znajdujące się na parapetach i balkonach;
  • kiedy jesteśmy w górach jak najszybciej zejść ze szczytu;
  • jeśli się kąpiemy, natychmiast wyjść z wody i oddalić się od brzegu;
  • nie stawać pod drzewami;
  • unikać otwartych przestrzeni;
  • nie dotykać metalowych przedmiotów.

Bezpieczny autokar

Lato to czas, kiedy dzieci i młodzież wyjeżdżają na kolonie i obozy. Pamiętajmy, aby w miarę możliwości sprawdzać biura podróży, którym powierzamy opiekę nad naszymi pociechami. Przed wyruszeniem w drogę, warto poprosić również Policję lub Inspekcję Transportu Drogowego o sprawdzenie autokaru, którym nasi podopieczni mają wyruszyć w drogę. Służby te, oprócz stanu technicznego pojazdu, sprawdzą też trzeźwość kierowcy, a także czas jego pracy.

Wyjazdy zagraniczne

Musimy pamiętać także o zagrożeniach, z jakimi możemy się spotkać za granicą. Zwłaszcza, gdy na miejsce wypoczynku wybieramy region odrębny kulturowo, lub ten, w którym występują niepokoje społeczne.

Przypominamy, że przed podjęciem decyzji dotyczącej miejsca wypoczynku, warto sprawdzić na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jakie są rekomendacje dla wybranego przez nas regionu świata.

Wyprawy w egzotyczne miejsca niosą ze sobą ryzyko zachorowania na występujące tam choroby. Dlatego przed wyjazdem warto dowiedzieć się, na jakie choroby jesteśmy tam narażeni i zaszczepić się przeciwko nim.

Przed wyjazdem za granicę warto też zarejestrować się w e-konsulacie (https://secure.e-konsulat.gov.pl/Default.aspx) – w systemie „Odyseusz”. W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej za granicą, w miejscu gdzie przebywamy, Ministerstwu Spraw Zagranicznych będzie łatwiej nawiązać z nami kontakt oraz udzielić niezbędnych informacji i pomocy przez właściwą placówkę dyplomatyczną. Rejestracja jest dobrowolna. Warto z niej skorzystać.

Należy także pamiętać o ubezpieczeniu. Wyjeżdżając za granicę na wypoczynek zorganizowany przez biuro podróży, z reguły każdy z nas jest ubezpieczony. Warto jednak sprawdzić zakres tego ubezpieczenia. Najlepiej przeanalizować własne potrzeby, ocenić ryzyko i zagrożenia i ewentualnie wykupić ubezpieczenie dodatkowe.

Jak przetrwać  upał

Upał to stan pogody, gdy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza 30 st. C. W ciągu dnia, najwyższa temperatura występuje pomiędzy godziną 15 a 18, a nie jak się powszechnie sądzi – w południe, zaś największe promieniowanie UV notowane jest w godzinach 12 – 13.

Skutki:

Wraz ze wzrostem temperatur znacząco wzrasta ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu, a nawet życiu. Jego objawy to: zmęczenie, silne bóle i zawroty głowy, nudności, gorączka, szum w uszach, drgawki, wzrost temperatury ciała zagrażający życiu, większa częstotliwość bicia serca i oddechu. Niewątpliwie, upał wpływa również na układ nerwowy człowieka. Wysokie temperatury mogą powodować ospałość, zdenerwowanie, a także wpływają na poziom koncentracji i efektywność pracy. Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebezpieczny dla osób starszych i dzieci. Trzeba również zadbać o zwierzęta, gdyż wysokie temperatury również u nich mogą prowadzić do przegrzania organizmu.


JAK PRZETRWAĆ UPAŁY Pobierz 642 kB

Ochrona

  • należy ograniczyć opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Należy przebywać na słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godz. stosując przy tym kremy ochronne;
  • dzieci i osoby starsze nie powinny wychodzić z domu, a jeżeli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy;
  • w ciągu dnia należy zamykać w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej). Okna należy otwierać nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają;
  • należy unikać forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, jak np. bieganie może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego; pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojeździe. Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 5 – ;
  • należy nosić lekką i przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. Wspomoże to właściwą termoregulację organizmu; należy nawadniać organizm – pić dużo wody, najlepiej niegazowanej;
  • należny unikać picia kawy oraz napojów zawierających duże ilości cukru – sprzyjają one odwodnieniu organizmu;
  • osoby przyjmujące leki, powinny być w kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić jaki wpływ mają one na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową;
  • jeśli odczuwamy zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy, należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, dzwoniąc pod numer alarmowy. Jeśli to możliwe należy przenieść się w chłodne miejsce; należny unikać skrajnych temperatur – osoby, które pracują w klimatyzowanych pokojach nie powinny od razu wychodzić na zewnątrz, gdzie panuje upał – może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi;
  • będąc nad wodą należy pamiętać, że nie wolno gwałtownie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu – zanim zaczniemy pływać, należy opłukać ciało wodą, do której wchodzimy i dopiero wtedy powoli się w niej zanurzyć;
  • będąc w podróży, należy częściej robić przerwy i odpoczywać w zacienionych miejscach, by złagodzić negatywny wpływ wysokich temperatur na koncentrację;
  • w upalne dni należy przygotowywać lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin, a unikać tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obciążają i tak zmęczony upałem organizm;
  • należy unikać spożywania alkoholu, ponieważ sprzyja to odwodnieniu organizmu.

Dzieci

  • należy ubierać dziecko w lekką, przepuszczającą powietrze, jasną odzież oraz zakładać mu czapeczkę z daszkiem;
  • należy chronić dziecko przed słońcem, m.in. używając parasolki nad wózkiem nawet wtedy, kiedy ten stoi w ocienionym miejscu;
  • należy podawać dziecku letnie, lecz nie zimne napoje, w szczególności ziołowe i/lub owocowe herbatki, a także wodę mineralną lub sok;
  • należy kąpać dziecko w letniej (nie zimnej) wodzie;
  • nie należy nosić dziecka w nosidełku, gdyż w upalne dni może być mu niewygodnie i gorąco;
  • przed wyjściem z dzieckiem na spacer, należy zabrać ze sobą nawilżone chusteczki oraz butelkę z napojem;
  • należy smarować dziecko kremami z wysokim filtrem;
  • nie należy wychodzić z dzieckiem na zewnątrz w porze, kiedy jest najbardziej gorąco;
  • wysokie temperatury sprzyjają rozwojowi bakterii salmonelli, dlatego też należy unikać pokarmów z surowych jajek, a także często myć dokładnie ręce.

Seniorzy

  • osoby starsze zwykle przyjmują większe ilości leków. Podczas upałów, gdy organizm się odwadnia, stężenie leków w organizmie może się zwiększyć nawet do zagrażającego życiu. W związku z tym powinny one bardzo uważnie monitorować swoje samopoczucie, a przede wszystkim stosować się do zaleceń związanych z postępowanie podczas upałów.

 

Szanowni Pinformacjaaństwo,

uprzejmie informuję, że Prezes Rady Ministrów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 796) podpisał Zarządzenie nr 68 z dnia 23 maja 2019 r. w sprawie wprowadzenia drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) na całym terytorium RP obowiązujący od dnia 23 maja 2019 r. od godz. 22.00 do dnia 27 maja 2019 r. do godz. 16.00.

Burmistrz Nasielska

Bogdan Ruszkowski

Dzień strażakaSzanowni druhowie i druhny, strażacy!

Z okazji „Dnia Strażaka” wszystkim tym, którzy społecznie i zawodowo pełnią zaszczytną humanitarną służbę pożarniczą dla dobra Rzeczypospolitej Polskiej oraz obywateli, przekazuję moje najwyższe uznanie i podziękowania. Dziękuję za codzienną gotowość do niesienia pomocy będącym w potrzebie, za zaangażowanie i ofiarność podczas akcji ratowniczo-gaśniczych, za podnoszenie umiejętności i skuteczności działań ratowniczych mimo coraz większych wyzwań i zagrożeń.

Serdeczne podziękowania składam także Waszym najbliższym, którzy najlepiej wiedzą, jak Wasza ciągła gotowość do nagłych wezwań wpływa na życie rodzinne. Dziękuję Wam za cierpliwość i wyrozumiałość.